torsdag 22 augusti 2013

Man blir vad man tränar

Jag är alldeles överväldigad och rörd över att det är så många människor som har kommit och gratulerat mig på ett eller annat sätt. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få så mycket uppvaktning eller att folk skulle tycka att en Ironmanmedalj är så stort som de verkar tycka.
Varför anser folk i allmänhet att just Ironman är en så stor prestation? Jag har funderat mycket på det och jag har förvisso också alltid sett IRONMAN som den ultimata utmaningen. För ett par år sedan trodde jag att jag ALDRIG  skulle våga anmäla mig till IRONMAN distansen. Den som vände min tanke om Ironman från "omöjligt" till "kanske finns det en chans ändå" var Pasi Salonen. Jag hamnade nämligen mittemot honom på en avslutningsmiddag under en träningsresa till Monte Gordo Portugal. Han tyckte att jag skulle åka upp till Kalmar och stå bredvid och titta på deltagarna på distansen och då skulle jag förstå att det är inte omöjligt. Jag va aldrig i Kalmar och "rekade" innan, men Pasis ord har jag ändå haft med mig under resans gång.
Även om en Ironman räknas som en av världens hårdaste tävlingar så kan jag räkna upp många utmaningar som är betydligt tuffare! Ta bara ultradistanserna löpning....att "mala" i mil efter mil timme ut och timme in. Det kan man kalla pannben och hög belastning på leder och muskler. Eller berg/fjällMarathon där distansen kryddas av stigningar och kanske "tunn" luft. Eller för den delen milen under 40 minuter, eller 45 minuter...eller 50 minuter.... Det jag försöker säga är att man för det mesta ser det man inte tränar till som betydligt tuffare och svårare. Just nu ser jag till exempel sub 40 på milen som mycket tuffare träning än till en Ironman (åtminstone många fler smärtsamma tröskelpass än vad som krävs för en IM).
Det viktigaste med sin träning och sina mål är att ta det efter sina egna förutsättningar. Inte jämföra sig med någon annan och för Guds skull inte underskatta sina egna prestationer bara för att nån annan är snabbare eller uthålligare! Tillåt dig att vara nöjd med att ha gjort ett pass trots att det gick sakta. Gick det ovanligt tungt? Se det då som ett ovanligt effektivt pass eftersom hjärtat och musklerna fick jobba lite extra! Alla pass är en investering! En investering i ett rikt och hälsosamt liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar