tisdag 16 juli 2013

Ironman, here I come!!

NU, äntligen, vågar jag tro att jag kommer att kunna starta i Ironman den 17:e augusti. Nu ser det nämligen ut som att tån håller även för löpning! Det blev 10 km idag också och jag kunde springa i ett nästan normalt löpsteg! Otroligt vad glad jag är över detta! Nu ska jag begrava min tå och inte nämna den en enda gång mer här. För det var ju väldigt vad det har varit gnälligt över det den sista tiden.....
Nu är det mindre än 5 veckor kvar till IRONMAN och nu ska man få in dom där viktiga passen. Vilka är dom då?
De senaste 4 veckorna har jag kämpat för att "hålla i" träningen på cykeln. Jag har tröstat mig med och försökt tro på de som har sagt till mig att jag kommer att bibehålla löpformen genom att cykelträna. För det är nog just det, som är det mest positiva med triathlon! Att man kan fortsätta träna hårt trots skada. Ja, inte för att man ska jämföra MIG med Lisa Nordén ;-) men se bara på hennes tävlingsresultat! För trots att hon har haft mycket problem med skador och inte kunnat träna löpning i den utsträckningen som hon borde så har hon ändå kunnat prestera på topp!
Du och jag Lisa......... ;-)

Nu när jag äntligen vågar planera de sista veckornas viktiga träning innan Ironman så tror jag att mina "nyckelpass" borde vara löpning långpass, brickpass (löpning direkt efter cykling) och minst ett långt cykelpass till (ca 15-16 mil). Simma kommer jag bara göra för att det är kul så jag kommer inte att ta träningstid från något annat till simningen. Troligtvis blir det även en tävling i Olympisk distans den 4/8 och efter det blir det nedtrappning av träningen. Jösses vad nervös jag blir bara av att skriva det här.....

Om det nu finns något positivt med skador så är det definitivt den eftertänksamhet man får! Man får lite distans och går från att vara sekundjagare och självupptagen till att istället vara tacksam över att man överhuvudtaget KAN träna! För i grund och botten vill jag ju hålla en nivå på min träning som gör att jag kan hålla på och testa mina gränser i många år framöver.....


2 kommentarer:

  1. Härligt att tåskadan lägger sig!
    Paketet såg ju i och för sig lite skojigt ut :)
    Lycka till i Kalmar!
    Mvh!
    Peter Puke

    SvaraRadera