torsdag 13 juni 2013

Vila? Ja men när??

Att träna MYCKET är inga större svårigheter, men att få balans i livet i övrigt är minsann ingen barnlek. När jag gav mig in på att genomföra en IronMan visste jag ju att det skulle gå åt mycket tid till träning, men vad jag inte riktigt att kalkylerat med, var att mer träning kräver mer vila. Var sjutton ska man peta in den extra vilan? För visst är det väl så för oss som har kommit upp i denna respektingivande ålder att livet snurrar i 190 ibland (läs ofta). Det är barn som ska skjutsas, läxläsning, aktiviteter, städning, tvättning, trädgård, mat, samtidigt som jobbet ska skötas osv osv.....

Jag har kommit till den insikten att jag får ta tid ifrån det som familjen minst märker om det är gjort eller inte. Och det är städning, fönsterputsning och ogräsrensning! Jag har helt enkelt flyttat ner ribban på när man måste ta fram dammsugaren! För om det nu inte är någon mer än jag i familjen som märker om det är grus i hallen eller inte så är det ju struntsamma om det är lite skit i hörnen.
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete......Jag lägger helt enkelt överbliven tid (den lilla som faktiskt blir över) på kvalitetstid där jag gör saker som har större betydelse för resten av familjen.
Min vila blir också när jag jobbar (hoppas inte chefen läser detta....). Och det är ju såklart ingen optimal vila, det förstår ju vem som helst, men det är i alla fall dagar som jag inte får in några längre träningspass på. Sedan tar jag mig en och annan sovmorgon då och då. Jag sover ikapp liksom. Det tycker jag fungerar kanon! För nattarbete i kombination med tidiga mornar är ingen succé åtminstone inte för träning och vila. Men jag ska egentligen inte klaga, så glöm att jag har sagt nåt.... ;-)


När jag ändå är inne på ämnet vila och trötthet så har jag varit tuff och förnekat några känningar efter HalvIronMan tävlingen i söndags. Kaxigt har jag sagt: "-Nej jag har ingen träningsvärk, jag känner mig pigg ;-)". Jodå....ända tills idag, när jag skulle ut och löpträna. Och det skulle vara ett lugnt lagom långt pass, men jäklar vad tungt det var! Benen var tunga som bly! Under sådana träningspass så blir man väldigt skeptisk över sin kapacitet (även om förnuftet säger att det beror på urladdningen i söndags). Men trots att det kändes som ett mastodontpass så var det ett pass som jag inte tror påverkar återhämtningen från i söndags negativt. Tvärtom så är det bra att börja återgå till den normala träningen nu. Det börjar ju närma sig 17:e augusti......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar