lördag 20 april 2013

Skönheten

Så här ser den ut! Min nya fina Merida Scultura 905!
Den är Fin som snus! Lätt som en plätt! Och snabb som blixten! Men lik förbannat lika jobbig i uppförsbackarna som den gamle TREKEN..... Jag borde kanske förstått att man inte kan ersätta det "man inte har i benen" med en dyr cykel....Ah....jag skojar naturligtvis. Är det nåt jag vet med konditionsidrott så är det att det finns INGA genvägar!! Det är bara att gneta på, stångas med motvinden och kriga mot mjölksyran!!

Men för att vara lite(!) allvarlig så är det såklart skillnad! Komforten på denna cykeln är underbar! På slät asfalt känns det nästan som hjulen går i luften. Och växlarna (Ultegra).....Ja....vad ska man säga...Om jag säger kugghjul på den gamle TREKEN och ett klick på Meridan så är det lite i närheten av känslan när man växlar. Första gången jag cyklade med den nya så tog det några sekunder innan jag förstod att kedjan faktiskt hoppade från hjul till hjul utan att jag märkte det. Sedan är sadeln stenhård! Vilket jag också påpekade i cykelbutiken! Men cykelhandlaren sade att "-nej detta är en fin sadel". Okey tänkte jag, men ändå stenhård! Men faktum är att den är riktigt bekväm! Det är tydligt att formen är viktigare än mjukheten!


2 kommentarer:

  1. Vilken snygg cykel..En liten fråga bara:
    Cyklar du med "triathlonstyre"?

    SvaraRadera
  2. Njaee.....
    Ibland när jag cyklar själv försöker jag träna mig på att sitta i den ställningen. Det minskar ju luftmotståndet avsevärt. Och med tanke på att jag ska cykla 18 mil på IronMan, utan att ha någon annan cyklist närmre än 10 meter (!) så behöver jag göra allt jag kan för att underlätta och spara krafter under cykelmomentet....

    SvaraRadera