tisdag 3 april 2012

Inte så sött...eller??

Att gå och handla och vara intresserad av sockerinnehållet i det man stoppar i sig är sannerligen ingen barnlek. Döm av min förvåning när jag för något år sedan förstod att "osötat" INTE betyder just sockerfritt!? I brödhyllan till exempel, där man i sin enfald tror att ett nyckelhålsmärkt bröd med märkningen "osötat" är just vad det står. Men ICKE! Däremot om det står "sockerfritt" så är det lite närmre innebörden av ordet. Men fritt från socker är det ändå inte. Det betyder bara enligt livsmedelsverket att brödet får innehålla högst 0,5 g socker per 100g ! Okey, det är ju inte så mycket för all del, men inte är det sockerfritt inte.... Men när det gäller märkningen "osötad" så ligger det begreppet helt utanför livsmedelsverkets förordning om sockermärkningar av produkter, så vad det betyder vet jag inte.
När det gäller nyckelhål och socker så får bröd med nyckelhål innehålla hela 5 g socker per 100 g = ca 1,5 sockerbit i två brödskivor. Ganska mycket alltså! Men då har jag i min enfald tänkt att ett nyckelhålsmärkt osötat bröd är väl hyfsat? Nja, som sagt så har ordet osötat inga regler enligt livsmedelsverket och betydelsen är något helt annat än vad man tror. Just detta osötade (?) brödet innehåller 1,3 g socker per 100 g!

3,6 g = 1 sockerbit (enligt osäker källa på nätet).

Nästa intressanta betraktelse är nyckelhål på musli som tillika kan vara märkt osötad. Den får innehålla upp till 10 g socker per 100 g. Den muslin som jag har i skafferiet ser ut så här:



En annan överraskning fick jag när jag skulle köpa majs en gång. När jag letade i "majshyllan" hittade jag denna burken:
Texten "Utan tillsatt socker" på burken fick mig förvånat att inse att annan majs troligen har  tillsats av socker! Inte trodde väl jag att en burk konserverad majs behövde innehålla tillsatt socker. Är jag naiv eller???
Nu låter det som att jag är en fanatisk sockerhatare men det är jag absolut inte! Tvärtom jag gillar socker alldeles för mycket. Men däremot gillar jag inte att det står en sak och att någon har bestämt att betydelsen av  ordet är något helt annat. Detta är väl ändå vilseledande information, eller......

Länk till Livsmedelsverkets författningsamling om villkor för nyckehålsmärkning

Klicka här för att se vad sockerfritt egentligen betyder, enligt livsmedelsverket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar