onsdag 21 september 2011

Lidingöloppet - inte ett lopp för skoj skull....(?)

Hur kommer det sig att jag springer världens största terränglopp för 6:e året i rad? Vad är det som gör att jag tycker att Lidingöloppet är så kul? Varför tycker jag inte att en mara är en lika stor bedrift?

1. Lidingöloppets prestation kan man BARA jämföra med Lidingöloppet
Det går inte att "översätta" andra tider tex halvmara eller maratonresultat till resultatet på Lidingöloppet.

2. Man måste planera och tänka igenom sin träning så att den blir så lik terrängen på Lidingö som möjligt. Har man helt enkelt inte tränat tillräckligt mycket backar så lär det visa sig på lördag eftermiddag.

3. Lidingöloppet känns "äkta".
Det är inte många som man kan tänka sig startar för "skoj skull". Troligen inte heller många som är där för att  man har "slagit vad" med kompisarna lördagen innan start.

4. Det är 30 kilometer terräng med högst en kilometer på asfalt.
Banan blir aldrig enformig utan det är hela tiden "upp och ner" och "hit och dit".

5. Mina tider förbättras fortfarande.
3,15  -  3,02  -  2,43  -  2,38,47  -  2,38,36
(ja ja....11 sekunder räknas också....)

5. Och sen är det ju så j-a jobbigt!!

Jag har bestämt mig för att ha kul på lördag! Jag har också bestämt mig för att ta det riktigt lugnt i början. Krafterna man har kvar, när man passerar vätskekontrollen vid 20 kilometer och ger sig ut på den sista milen är nämligen helt avgörande för slutresultatet. Personligen tycker jag att Lidingöloppet "börjar" vid 15 kilometer. Då kommer både backarna och tröttheten ge sig till känna.
Jag har också bestämt att jag SKA SOVA gott natten till lördag! Att sova är nämligen min akilleshäl när jag inte sover hemma och när jag har något "stort" framför mig.
Sedan ska jag för första gången lämna vätskebältet hemma. Jag har kommit till det stadiet att jag faktiskt inser att det är jäkligt onödigt att bära 1-2 kg runt midjan när det finns fin servering runt banan (dock finns det en risk att jag ändrar mig på lördagmorgon.....).

To be continued........

2 kommentarer:

  1. Lycka till på lördag, kommer nog att sitta vid datorn och kolla tider hela dagen. Under 2.35 tror jag att du klarar. Tack för telegrammet när jag var i Skövde, blev lite förvånad när en funktionär gav mej ett papper och sa "det här är nog till dej fredrik". Snacka om energikick när jag läste det och det kom nog en liten glädjetår också tror jag. mvh fredrik

    SvaraRadera
  2. Tack Fredrik. Kul att du fick meddelandet. JAg ska göra mitt yttersta på lördag, men tyvärr räcker det nog inte till 2,35....

    SvaraRadera