söndag 26 juni 2011

Trikloraminer

Med anledning av min förra simträning då jag fick andningsbesvär och hosta så har jag ju givetvis 'googlat' detta. Med internet som ett enda stort uppslagsverk så kan man ta reda på vad som helst. Kanske på gott och ont. När det gäller klorerat bassängvatten så finns det tydligen en hel del farliga kemiska föreningar som bildas. Till och med så hälsofarliga att de som har arbetat länge i simhallar får oftare KOL och andra luftvägsbesvär! Trikloraminer tror man är den största 'boven' till detta. Det är ett ämne eller gas som ligger precis ovanför vattenytan och som bildas när kloret kommer i kontakt med organiska föreningar som tex urin, svett, hudavlagringar (urk!), löv, alger etc. Halten trikloraminer varierar också såklart med klorhalten i vattnet men även med vattentemperaturen och rörelsen i vattnet. Efter att jag nästan hostade upp mina lungor när jag simmat i Forsakarsbadet häromdagen (liite överdrivet....) kontaktade jag givetvis kommunen. De försäkrade att klorhalten var inom godkända nivåer men tog mitt problem på största allvar och skulle därför även skicka vatten för mikrobiologisk analys. Så det var ju bra! Och att vattnet är skitigt där..det kan man se med blotta ögat :-(. Oavsett vad det berodde på den där gången så kan jag berätta att jag hade inte tillstymmelse av ens lite högfärdshosta igår när jag simmade 2000 meter. Obs:a att information är hämtad från internet så för mer vetenskapliga studier får ni LETA SJÄLVA! Ha en härlig sommardag! Jag ska jobba mitt sista pass ikväll, innan en LÅÅÅÅNG SEMESTER väntar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar