söndag 23 januari 2011

Träningsprogram- för män eller kvinnor?

Jag vet inte hur många träningsprogram jag har läst med utgångspunkt på tex "Gör 1,30 på Halvmaraton" och "40 min på milen" eller "3,20 på maraton" och min första tanke har varit "-ja men så tränar ju jag, på ett ungefär, iallafall inte långt ifrån" och ändå uteblir resultaten. Vad är det för FEL???
Jo, det är FEL på träningsprogrammet! Jag vill påstå att alla träningsprogram som inte är mer specificerade än så, är riktade till MÄN! Vilket givetvis innebär att med samma mängd och typ av träning blir männen snabbare (grrrr......!). Jag som kvinna måste ligga i hårdare för att nå samma resultat. Vilket ju säkert har en mängd olika förklaringar vad gäller fysik, anatomi, hormoner osv. Detta vet ju dom allra flesta som är aktiva på löpartävlingar och prestationen rankas oftast lika högt vare sig det är en man eller kvinna. Men ändå finns det dom som inte fattar att kvinnor inte kan bli lika snabba i de idrotter som kräver fysisk styrka. Det som kan göra mig så arg är när tex sportjournalister inte uppmärksammar bästa kvinna i en tidningsartikel på SAMMA sätt som den snabbaste mannen. Herre gud, vi lever på 2010-talet och även om vi ska sträva efter jämställdhet för Män och Kvinnor så måste vi väl kunna erkänna att vi är två olika individer med olika förutsättningar.


Så här grått var det på mitt löparpass idag. Men trots det var det ljust länge, ända till ca 17:00, och pannlampan satt släckt på huvudet. HÄÄRLIGT med längre dagar. Fina dagar med klart väder ser man Åhus och havet härifrån och i närheten finns till och med en plats med skylten View Point. Nästa gång jag kommer här ska jag bevisa havsutsikten med ett nytt foto ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar