söndag 19 december 2010

Spårstatus i Kyllingaröd: 3/5

Är det inte för lite snö så är det för MYCKET! Aldrig får man vara riktigt nöjd
;-).
Idag har vi chockat grannarna igen.... Vi har ju hur mycket snö som helst och det vore ju "själve den" om man inte skulle få till lite spår så man kan träna längdåkning här hemma. Så "Snillena började spekulera" (Jag & Ove alltså...) Sedan var vi igång. Fram med traktorn, på med snöskoffan, och i den en gammal tung motor och ovanpå det stod JAG. På det sättet packade vi snön ganska bra. Men OJOJOJ som det måste ha sett ut. Tur vi inte har alltför många grannar. Men det är klart, en och annan bil passerar ju. Ove var lite ängslig för att Macke skulle filma och lägga ut det på YouTube.


Sedan spårade vi ett par varv med skidorna men det blev väldigt grunda spår eftersom det var rejält packat. Men vi lyckades ganska bra och jag kunde "skrapa ihop" 12 km därute idag.
Nu kan jag stolt berätta att jag kan köra traktor. Jag fick privatlektioner igår och till min stora glädje fick jag praktisera mina kunskaper redan i morse eftersom det hade fallit ca 10 cm snö inatt. Så jag var ute och plogade innan Ove ens hade fått i sig sitt morgonkaffe. Ja okey, jag får väl erkänna att det var några små detaljer jag hade glömt när jag skulle starta....gasspaken var på fel håll och startspärren glömde jag att trycka in med foten. Men sen gick det som tusan.....
Men nu till det allra roligaste...nämligen sättet att stanna den gamle Grållen:
Ner med plogen, lägg i backen, ingen gas, tryck ner bromsen allt vad du kan och SLÄPP UPP KOPPLINGEN!
Jag trodde han skämtade men nej då, det var nåt fel på den vanliga stoppknappen därav detta förfarande. Det var bara det att jag var för lätt, så traktornhjulet rullade på stället och motorn vägrade stanna. Men efter att trycka ner mig ännu mer på bromsen, med hjälp av ratten fick jag stopp på den.
Det är alltid kul med med nya erfarenheter :-)

4 kommentarer:

  1. Hahaha !! Var får ni allt ifrån???
    Hoppas allt är bra med er? Kram Melissa

    SvaraRadera
  2. Skulle gärna sett bild på dig när du åkte efter :) Kunde väl bett något av barnen att fotografera. Du är superduktig som kämpar på varv efter varv!!
    Kram Madde

    SvaraRadera
  3. Att vi missade detta. När jag såg dig prova med skiderna så sa vi att vi skulle haft en sån bjälrra som man har på vasaloppet och stått och hejjat på dig =) Kram

    SvaraRadera
  4. Annelie, va inte ledsna över att ni missade detta, jag kan garantera att det kommer fler galenskaper....

    SvaraRadera