torsdag 23 december 2010

GOD JUL


Otroligt mycket snö vi har! Jag tror faktiskt inte jag har upplevt så här mycket snö någon gång här i skåne. Jag lyckades ploga upp vägen idag. Det tog ca 2 timmar för ca 150 m. Jag var sååå nöjd men när jag var färdig och skulle ställa in traktorn i ladan fick jag DIESELSTOPP!!! Mitt på vår lilla väg, vilket ju innebar att traktorn stod i vägen när jag skulle ta mig ut med bilen. Nåja jag gjorde väl nån nytta iallafall....det låg visserligen ny snö där när Ove kom hem, men den som låg där i förmiddags hade jag iallafall flyttat på.
Jag hoppas vädret har lugnat sig tills imorgon när det är julafton så att släkten kan komma hit och fira med oss. I värsta fall får vi väl fira julafton på juldagen. Jag kan berätta en annan rolig sak som påminner lite om Piff och Puffs jul hemma hos Musse och Pluto. I förrgår när vi hade tagit in julpyntet från förrådet och var på väg att klä julgranen kryper en söt liten mus upp ifrån lådan och ställer sig på kartongkanten och tittar ut. Resten av familjen står vända med ryggen mot lådan utom jag. Så där står jag med julgranslingan i högsta hugg och bara pekar och får inte fram ett ljud. När jag väl kunde säga : "-KOLLA EN MUS!" vänder sig alla om men då är musen borta. Den försvann som en blixt under soffan. Ojojoj vilket liv det blev här hemma. Naturligtvis fick vi inte tag på den. Fällan gillrades men den gapade tom ända till inatt när vi hade flyttat fällan till sovrummet. Vi vaknade av att fällan smällde och DÄR LÅG MUSEN men inte i fällan utan BREDVID. Jag jagade upp Ove som iklädd handskar tog den stackars musen som antagligen hade fått sig en lindrigare hjärnskakning. Det visade sig att musen var pigg och alert och sprallade vilt. Men stugvärmen fick den inte njuta av längre utan den fick snällt ge sig ut i vinternatten igen. Den hade säkert någon liten musfamilj som väntade hem honom till jul.

Jag önskar er alla en riktigt GOD JUL och kör försiktigt det fina vita vinterlandskapet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar